blog

Updates

Rondje van de Zaak – RTLZ in Zaken- Ondernemers onder elkaar

Willem Overbosch

Vanaf 10 maart 2017 ben ik wekelijks te gast bij RTLZ in Zaken vanuit het collectief Ondernemers onder elkaar dat we met De Zaak begin 2017 zijn gestart samen met Makro, Seats2meet, Teamacademy en Fuenta. Het is een beweging vanuit een gedeelde gedachte:

Wij zijn ondernemers.
Wij zijn een collectief van ondernemers onder elkaar. We delen dat we allemaal ondernemers zijn. Dat we onze eigen boontjes moeten doppen, We weten dat we samen sterker staan, dan ieder voor zich. Ondernemen doe je immers nooit alleen. Dat doe je samen. Wij vertrouwen elkaar en gunnen elkaar de business. We zien ook dat de maatschappij aan het veranderen is. Oude organisatievormen en businessmodellen vervallen en maken plaats voor nieuwe vormen en verbindingen. De combinatie van fysieke, hyperlokale aanwezigheid en het internet stelt ons in staat om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen. Wij willen daar graag een bijdrage aan leveren. Jij ook? Sluit je dan aan bij ons aan. Als ondernemers onder elkaar.

Iedereen die de beweging steunt kan participeren. Het principe is geven en nemen. Lever toegevoegde waarde aan ondernemers in Nederland en je krijgt er contact met enthousiaste ondernemer voor terug. Samen vooruit.

Vanuit De Zaak leveren wij ondernemer de eindredactie voor het Rondje van de zaak en doe ik de presentatie. Daarnaast hebben we in 2017 een viertal Toptrends in business events met lezingen van Ronald van den Hoff, oprichter van Seats2meet.com, Chantal Verweij van de inspiratiebrigade en mijzelf, gebaseerd op de MKB Trends en mijn boek Toptrends voor ondernemers dat in 2017 verschijnt.

Wil je de hele reeks van 12 afleveringen Rondjes van de zaak bekijken? Check hier de afspeellijst of ga naar de programmawebiste RTLZ in zaken

https:// de blinde vlek van ondernemers

Samen met SIDN brachten we vanuit MKB Servicedesk.nl woensdag 25 januari verontrustende cijfers naar buiten: bijna 9 op de 10 bedrijfswebsites die persoonlijke gegevens verwerken, doen dit zonder afdoende beveiligingsmaatregelen zoals SSL-encryptie (ook wel https genoemd). Terwijl die beveiliging wettelijk verplicht is, op straffe van maximaal 4500 euro boete.

Shocking cijfers, mogen we wel zeggen, die onze verwachtingen overtroffen in negatieve zin. Geen wonder dat tal van grote media er dan ook bovenop doken. Indrukwekkend om te zien dat we van geprinte De Telegraaf, Nu.nlRadiointerview op BNRNOS Radio 1 journaalDutchCowboys en zelfs een item om RTLZ

Puur plat publicitair gewin? Nou, eerlijk toegegeven, we hoopten er wel een beetje op. Want Op MKBServicedesk.nl zijn we dagelijks op tal van manieren bezig ondernemers te inspireren en vooral te informeren zodat ze kunnen slagen in hun missie. We worden dan ook overladen met de meest uiteenlopende vragen. Maar over cybersecurity en hetbeveiligen van data in het algemeen en encryptie in het bijzonder, blijft het al lange tijd iets te stil. Dit ondanks dat er in wetgeving en in zoekmachines een hoop is veranderd.

De blinde vlek

Waar is nu die ophef over ontstaan? Waar zit de blinde vlek? Nou de vraag is hoe veilig is de privacygevoelige informatie van klanten die via je website tot je komt. Denk aan eenvoudige webformuliertjes, inschrijven voor een nieuwsbrief of een simpele login naar een portaal. Hoe veilig is het ‘data-lijntje’ waar je met jouw klanten over communiceert? Is er in de browser wel een slotje te zien? Ben je wel te vertrouwen online?

In bijna 9 op de 10 gevallen gebeurt dat zonder deugdelijke beveiliging, blijkt uit ons onderzoek met SIDN onder 779.000 zakelijke websites.

Tijdens een scan van alle 429.000 bedrijfswebsites die gevoelige gegevens verwerken, bleek dat 86% niet voorzien was van SSL-certificaat.

Daarentegen hadden alle webshops het wél voor elkaar, maar dat is logisch aangezien de bedrijven die de banktransacties verzorgen dat eisen.

Hoe komt dit dan, is de logische vraag die journalisten mij stellen. We hebben er geen onderzoek naar gedaan, maar we durven er op basis van onze ervaring en vele gesprekken met ondernemers wel een gooi naar te doen.

Het is onbekend

Als je op Google Trends een analyse doet op de zoektermen “SSL-encryptie” en “Wet datalekken” dan krijg je een verontrustend beeld. Er wordt niet op gezocht en daaruit mag je voorzichtig concluderen dat het onderwerp totaal onbekend is.

Het heeft geen prioriteit

Vorig jaar was er rondom de Meldplicht Datalekken wél een hoop te doen, want “megaboetes!”. Dus als ondernemers al bezig zijn met ict-veiligheid, dan blijft het vrijwel tot dat onderwerp beperkt: de veiligheid van gegevens die IN hun database zitten. Alles daarbuiten is voor veel ondernemers een blinde vlek, vooral als ‘IT’ niet een onderdeel is van hun eigen business maar een bijkomend gegeven.

Ja, maar het is zo technisch

Klopt, maar maak het niet zo moeilijk. Dat wil zeggen, stel je sitebouwer of -beheerder de vraag of alles veilig is, voor je eigen onderneming én voor je (potentiële) klanten. Nee? Laat het hem dan regelen. Je hoeft het niet te snappen, je hoeft het alleen maar belangrijk te vinden. Toch een paar termen zodat je weet waar het over gaat:

DV SSL (Domain Validated SSL)

De meest gangbare variant, tegenwoordig vaak gratis te krijgen. Beveiligt puur het verkeer tussen een website en een bezoeker.

OV SSL (Organisation Validated SSL)

Gelijk aan DV SSL, echter worden bij de aanvraag ook controles uitgevoerd naar de identiteit van de aanvrager.

EV SSL (Extended Validation SSL)

De meest herkenbare variant, websites worden voorzien van een duidelijke groene balk en de bedrijfsnaam van de aanvrager is prominent in beeld. Tijdens het aanvraagproces worden diepgaande controles uitgevoerd naar de identiteit en tekenbevoegdheid van de aanvrager.

Ja, maar dat kost geld……

Zeker! Maar regel je dit niet, dan riskeer je niet alleen een boete maar de echte BLINDE VLEK zit ‘m in de positie die jou website heeft in de zoekmachines. Regel je het niet dan gaat dit je klanten en dus omzet kosten. Want niet alleen plaatst Google je in de toekomst hierdoor steeds lager in de zoekresultaten, zonder SSL-certificaat waarschuwen Chrome (ook van Google) en Firefox expliciet voor een ‘onveilige website’ die je van plan bent te gaan bezoeken.

Dan haakt vrijwel iedereen meteen af om linea recta naar een concurrent te gaan. Dat kost meer dan die paar tientjes per jaar voor een fatsoenlijk SSL-certificaat. (En pssst, Google er eens naar, het kan zelfs gratis)

‘Een goed ritme is belangrijk om te kunnen presteren’ – van Nu.nl

NUzakelijk neemt wekelijks een werkdag door met een ondernemer. Deze week, Willem Overbosch, directeur en oprichter van Dutch Network Group, waaronder de titels MKB Servicedesk, ZZP Servicedesk en De Zaak vallen.
Met zijn mediabedrijf Dutch Network Group, naar eigen zeggen marktleider in Nederlander in het segment voor andere ondernemers, bereikt Overbosch zo’n 750.000 ondernemers per maand.

Wie: Willem Overbosch

Onderneming: Dutch Network Group

Werknemers: 25

Overbosch studeerde bedrijfseconomie en is sinds 2003 ondernemer. Toen hij nog in dienst was van een kleine onderneming, merkte hij dat het ondernemerschap veel (praktische) vragen met zich meebrengt. Vanuit die constatering richtte hij tien jaar geleden MKB Servicedesk op. Later nam hij De Zaak over (in 2013). In 2014 volgde ZZP Servicedesk.

Bij het indelen van zijn werkdag houdt Overbosch, die vier kinderen heeft, zoveel mogelijk rekening met zijn gezin. “Vaak breng ik eerst mijn kinderen naar school. Daarna rijd ik naar kantoor, van Driebergen naar Utrecht. In de auto, tussen 8.30 uur en 9.00 uur, pleeg ik de eerste telefoontjes.”

Geïnteresseerde ondernemer
Op kantoor heeft Overbosch kort overleg met verschillende teams. “We nemen de dag ervoor door en kijken naar de belangrijkste doelen van de dag zelf. Ik ben niet echt een manager, meer een ondernemer die geïnteresseerd is in de voortgang.”

Vervolgens probeert hij twee prioriteiten te stellen voor de dag. “Dat zijn dingen die ik echt gedaan wil hebben en die bijdragen aan het langetermijnsucces.” De rest van de ochtend is gereserveerd voor het uitwerken van voorstellen of afspraken en af toe de administratie.

Overbosch heeft daarbij geen vaste werkplek. “Het kan me niet zoveel schelen waar ik zit, als ik m’n laptop en telefoon maar heb. Ik vind het heerlijk om daar te zitten waar het gebeurt. Een open cultuur vind ik belangrijk. Dan kun je wel zeggen ‘ik zit daar in dat hokje en de deur staat altijd open’, maar in de praktijk werkt dat voor mij vaak niet.”

Lunchen gebeurt soms achter de laptop en soms buiten de deur. “In de middag probeer ik me te richten op nieuwe kansen en ben ik veel op pad voor afspraken.”

Afsluitmoment
Rond 18.00 uur gaat Overbosch naar huis, zodat hij zijn kinderen nog even kan zien. “Ik breng ze naar bed en daarna gaat de laptop nog even open, bijvoorbeeld om me in te lezen in een bepaald onderwerp. Om 22.00 uur klap ik ‘m weer dicht en dan probeer ik, heel saai, om 22.30 uur in m’n mandje te liggen. Ik geloof er wel in dat je een afsluitmoment moet hebben voor de dag, dus meestal lees ik nog even een paar bladzijden en dan zit de dag er weer op.”

“Ritme is voor mij heel belangrijk. Dat is waar ik heel hard bij kan presteren. Een topsporter slaapt ook veel en ik zie ondernemen als topsport, dus ik probeer goed voor mijn lichaam te zorgen. Daar hoort een stukje regelmaat bij.”

Momenteel is Overbosch op handelsmissie in Australië, waar het Nederlandse koningspaar afgelopen week ook was vanwege een staatsbezoek. “Wij zijn in Nederland marktleider op het gebied van ondernemersportals en willen kijken of we dat concept ook in het buitenland kunnen neerzetten.”

“De afgelopen jaren hebben we software ontwikkeld waarmee je communities kunt bouwen. We werken in Nederland veel voor grote bedrijven en non-profitorganisaties zoals goede doelen, brancheverenigingen overheden en onderwijsinstellingen; allemaal partijen die behoefte hebben aan een eigen platform.”

It’s 400-years since Dirk Hartog from Holland set foot in Australia…Now it’s my turn

In the year 1616 Dutch sailor Dirk Hartog was one of the first Europeans to set foot on Australian soil. Now four hundred years later I’m happy to join the Royal Economic Trade mission to Australia to celebrate this historical event. We even have an official reception at the Sydney Opera House and yes we have to bring our tuxedo…

Doing business in Australia

This spring there was a “Doing business in Australia” event in The Hague organised by the Dutch Government. For those who know me it’s no secret I love this far and away country and that I’ve been Down Under many times before. The event earlier this year had this positive feel to it like something was about to happen. His Excellency, Brett Mason, Ambassador of Australia even had a sip of our local Dirk Hartog beer brewed by Joppe in the Netherlands. There were some rumours that an economic mission was in the making and that “you’d better be there in November”.

Timing is never good. There’s always work to be done, but this was an offer that couldn’t be refused. At least not in my case. So I signed up. Knowing that if the Royal pair is joining there’s always a lot of economic and media attention around.

Lessons learned: Better be prepared

Finally my participation was officially approved and I had to choose the specific mission sector. Time to get serious and launch our community building solution www.bigdash.co Down Under. I’m on a mission:

“We aim to support local governments, cities, entrepreneurial communities and brands in their ambition to create added value by providing a community building SaaS solution”

In The Netherlands we”ve been doing that since 2006 for example with www.smeservicedesk.com We’ve created a platform for Royal Association SME Netherlands (MKB-Nederland) with over 250.000 monthly visitors and an active community of 55.000 members. It’s become a real data provoking engine that provides useful insights to all stakeholders involved.

From building communities to Smart Cities

Although a smart city is a term that refers to all sorts of initiatives, in my opinion it’s about finding out the ‘binding factor’ of any community and build a demand driven network around it that adds value. In the end there has to be a good business case to have a long term effect. Local authorities can stimulate initiatives to set up communities and the Australian Government is serious about it with a 1 billion dollar budget.

I find this Bime analytics map a good example of how content about “doing business abroad” on SME Servicedesk turns into a useful insights.

As you can see, because Australia is not on the map, there is work to be done Down Under for Dutch Entrepreneurs. Let’s make it happen and turn Australia into a red zone on the map of the world!

During our visit between October 29th and November 13th I’ll be visiting Adelaide, Canberra, Sydney and Brisbane so if you’re interested please let me know.

Here’s my Mission profile. Feel free to share or download! There is always time for a coffee or a beer 🙂

Tussentijdse update MKB Trends 2016 -> Ondernemen is cool

Op 29 september2015  keken we met Dutch Network Group vooruit naar 2016. We formuleerden drie trends die voor mensen met een ondernemende geest, een handelsgeest belangrijk zijn. Trends die je in je eigen onderneming kan toepassen, trends die je als marketeer of communicatiespecialist kan gebruiken als haakje in je communicatie over het onderwerp ondernemerschap. Maar vooral trends die inspelen op de veranderende samenleving.  RTL Nieuws kopte zelfs in een artikel over de MKB Trends dat “ZZP’er zijn cool is”.

De eerste trend is van Ondernemend naar Werknemend. Je wordt niet als werknemer geboren. Vraag het maar eens aan basisschoolkinderen. Zij willen dokter, brandweerman, danseres of kapper worden. Niemand zegt ik wil ‘werknemer’ worden. Dat woord kennen ze niet eens. Ze zijn nog helemaal vrij van geest, creatief en denken en dromen vrij van een vorm en inhoud. Dat is het moment om met kinderen te gaan praten over de mogelijk om je dromen waar te maken, om economisch onafhankelijk te worden en een positieve bijdrage te leveren aan de omgeving waarin je leeft. Het gaat dan niet eens om het feit of je wel of niet in loondienst werkt, het gaat erom dat je je ondernemend gedraagt. Dat je leert om keuzes te maken en inziet wat het is om verantwoordelijkheid te dragen. Het mooiste moment was voor mij toch wel met Ben Stokmans van Let’s build your website op het podium. Een veelbelovende Jonge ondernemer, die op 11-jarige leeftijd als zo nieuwsgierig en welbespraakt is dat hij het lef had om op het podium te gaan staan. Hij nam de 200 aanwezigen mee in zijn wereld. Niet de wereld van een kind, maar de wereld van ondernemerschap anno 2016. Kijk maar eens naar de video.

Ben Stokmans en Willem Overbosch

 

Het is inmiddels maart 2016 en het eerste kwartaal zit er bijna op.  Ondernemerschap leeft. Grote bedrijven omarmen de creativiteit van kinderen. Zo heb ik laatst kennisgemaakt met de Missing Chapter Foundation, die met de Raad van Kinderen zich inzet voor de dialoog in de samenleving tussen jong en oud. Ben ik weer druk met het beoordelen van ondernemingsplannen van Jong Ondernemen Student Company of the year, sta ik de komende maanden weer voor groepen ondernemers in de Masterclass Ondernemen en mag ik op de school van mijn dochter Sydney als vrijwilliger het programma Bizworld van Jong Ondernemen meedraaien. Noem het missionariswerk, ik krijg er energie van. Die positieve impact op je omgeving begint toch echt bij jezelf 🙂

 

 

Soms moet je wat afstand nemen om terug te gaan naar de basis. Ik ging naar Australië

Tijd voor wat afstand. In april 2014 zag ik op Facebook een bericht van een vriendin in Australië, waarin ze aangaf vier weken naar Denemarken te gaan rond kerst. Wie wil er op ons huis passen? Binnen een minuut staat mijn reactie eronder: “Dat doen wij wel!” Soms moet je je gevoel volgen, dit was zo’n moment. Achteraf bleek mijn vrouw hetzelfde bericht gezien te hebben, met de gedachte: eens kijken of Willem dit ook gezien heeft. Ja dus 🙂

Willem Overbosch Australia
Afstand nemen is goed om zaken weer even helder en in perspectief te zien. Die mentale afstand kun je realiseren door details even te laten liggen en te kijken naar het grote plaatje. Dat is niet altijd even makkelijk. Ik ben de hele dag bezig met de zaken die op mijn pad komen. Die ik probeer te plooien naar de doelen die ik mijzelf heb gesteld. Je kent ze wel: omzet, winst, tevreden werknemers, marktpositie, klanten. Maar dragen al die kleine acties eigenlijk wel bij aan het grote geheel? Dat echte doel, mijn droom?

 

En toen begon het mentale spelletje. Ik had ja gezegd tegen een droom, een diepgewortelde wens om met mijn gezin naar Australië te gaan, het land dat waar ik op mijn zesentwintigste mijn hart aan heb verloren. Om mijn vier kinderen te laten zien hoe mooi en uitgestrekt dat land is. Maar ook voor mijzelf, om weer even wat afstand te nemen van mijn bedrijf en te kijken naar de lange termijn. Even weer back to basics. Weten waarom ik doe wat ik doe. Ben ik met de juiste dingen bezig en voeg ik wel genoeg waarde toe?

Ik schrijf die vragen meestal wel op. Doe jij dat ook?

28 november was het zover, Down Under! We stapten in het vliegtuig, om er op zondag 1 december in Sydney weer uit te stappen; 17.000 km verder. Fysieke afstand geeft ook afstand, want zodra we landden was Nederland echt ver weg en heb ik bijna zes weken afstand kunnen nemen. Afstand die mij heeft doen beseffen dat je je niet te veel in de details moet verliezen. Natuurlijk moesten wij de details op orde hebben en met de leerplichtambtenaar in gesprek om de kinderen van school te krijgen. Natuurlijk moesten wij de randvoorwaarden scheppen om weg te kunnen, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Werk aan de zaak en niet ‘in’ de zaak. Klanten, innovatie en vernieuwing komen van buiten en niet binnen. Eigenlijk is het heel simpel, afstand nemen is slechts two mouseclicks away. Eén om je ticket te boeken en en één om je computer af te sluiten.

 

Coolum beach

Ik ga nu weer meer naar buiten in gesprek met mijn omgeving, op zoek naar nieuwe ideeën en inspiratie. Op zoek naar de zaken waar het echt op om gaat, back to basics.

Dit verhaal staat natuurlijk ook op Dutch Network Group

Ik vertrek met mijn gezin voor 6 weken naar Australië

Ik ben letterlijk even uit de lucht. Na lang voorbereiden gaan we eindelijk weg. Met z’n zessen voor bijna zes weken naar Australië. We vliegen op Sydney waar we op 1 december om 07:00 landen en pas weer op 8 januari 2015 vertrekken, maar dan vanuit Brisbane. De verhalen volgen daarna 🙂

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Down Under

kaart is aan het laden - een ogenblik geduld aub...

Down Under -33.867487, 151.206990

“Er is altijd werk” en andere blogs voor AvroTros Baanbrekers

Werkgevers en werknemers weten elkaar niet altijd goed te vinden. Dat is bekend. Er gaat veel media aandacht uit naar grote bedrijven en ik vind dat het kleinbedrijf vaak wordt vergeten. Het programma Baanbrekers van AvroTros gaat daar verandering in brengen met een eerste reeks van 8 afleveringen, waarin langdurig werkzoekenden in contact worden gebracht met werkgevers. En dan dus niet meteen de grote bedrijven, maar juist meer de MKB bedrijven.

Toen de redactie van Baanbrekers mij vroeg om te gaan bloggen heb ik ook meteen ja gezegd. In totaal heb ik er drie gemaakt

Er is altijd Werk

Ervaren werknemers zijn veel waard

De sleutel tot een goed team? Dat ben jij

De kracht van het delen: Keynote bij “MKB Winstpunt – Worldcafe” van de Businessclub de Gelderse kring

Willem Overbosch Businessclub Gelderse Kring 2014

 

Voor mij dit keer een nieuw concept; het ‘Worldcafe’ van MKB Winstpunt. Een leuke setting bij Businessclub de Gelderse kring, waarbij 90 ondernemers verdeeld werden over 11 thema’s.

De ondernemers konden zelf kiezen welk thema zij die avond op hun bordje wilde hebben liggen. Er kon bijvoorbeeld gekozen worden voor:

  • Hoe verkoop je een innovatief idee of product?
  • Hoe werk ik samen met andere ondernemers?
  • Welke verdienmodellen bestaan er en wat zijn de ervaringen?
  • Wat is de impact van de social media op onze propositie en ons imago?
  • Hoe gaat het met de arbeidsmarkt van de toekomst?
  • Hoe kan ik beter gebruik maken van werknemers uit andere Europese lidstaten?

Elke tafel had een tafelvoorzitter en een ondernemer met een case. Tijdens een levendig gesprek aan tafel werden ideeën en ervaringen uitgewisseld. Ik mocht de kickoff doen met de MKB Trends 2014 en een voorproefje op de MKB Trends van 2015.

De setting is echt heel goed bevallen. De ondernemers aan de tafel konden meteen aan de slag met de praktijk, elkaar uitdagen en vooral ook even “out of the box denken”.  Aanrader dus!

 

 

Verhalen van een gepassioneerde ondernemer

Get in touch!