blog

Updates

It’s 400-years since Dirk Hartog from Holland set foot in Australia…Now it’s my turn

In the year 1616 Dutch sailor Dirk Hartog was one of the first Europeans to set foot on Australian soil. Now four hundred years later I’m happy to join the Royal Economic Trade mission to Australia to celebrate this historical event. We even have an official reception at the Sydney Opera House and yes we have to bring our tuxedo…

Doing business in Australia

Read more

Tussentijdse update MKB Trends 2016 -> Ondernemen is cool

Op 29 september2015  keken we met Dutch Network Group vooruit naar 2016. We formuleerden drie trends die voor mensen met een ondernemende geest, een handelsgeest belangrijk zijn. Trends die je in je eigen onderneming kan toepassen, trends die je als marketeer of communicatiespecialist kan gebruiken als haakje in je communicatie over het onderwerp ondernemerschap. Maar vooral trends die inspelen op de veranderende samenleving.  RTL Nieuws kopte zelfs in een artikel over de MKB Trends dat “ZZP’er zijn cool is”.

De eerste trend is van Ondernemend naar Werknemend. Je wordt niet als werknemer geboren. Vraag het maar eens aan basisschoolkinderen. Zij willen dokter, brandweerman, danseres of kapper worden. Niemand zegt ik wil ‘werknemer’ worden. Dat woord kennen ze niet eens. Ze zijn nog helemaal vrij van geest, creatief en denken en dromen vrij van een vorm en inhoud. Dat is het moment om met kinderen te gaan praten over de mogelijk om je dromen waar te maken, om economisch onafhankelijk te worden en een positieve bijdrage te leveren aan de omgeving waarin je leeft. Het gaat dan niet eens om het feit of je wel of niet in loondienst werkt, het gaat erom dat je je ondernemend gedraagt. Dat je leert om keuzes te maken en inziet wat het is om verantwoordelijkheid te dragen. Het mooiste moment was voor mij toch wel met Ben Stokmans van Let’s build your website op het podium. Een veelbelovende Jonge ondernemer, die op 11-jarige leeftijd als zo nieuwsgierig en welbespraakt is dat hij het lef had om op het podium te gaan staan. Hij nam de 200 aanwezigen mee in zijn wereld. Niet de wereld van een kind, maar de wereld van ondernemerschap anno 2016. Kijk maar eens naar de video.

Ben Stokmans en Willem Overbosch

 

Het is inmiddels maart 2016 en het eerste kwartaal zit er bijna op.  Ondernemerschap leeft. Grote bedrijven omarmen de creativiteit van kinderen. Zo heb ik laatst kennisgemaakt met de Missing Chapter Foundation, die met de Raad van Kinderen zich inzet voor de dialoog in de samenleving tussen jong en oud. Ben ik weer druk met het beoordelen van ondernemingsplannen van Jong Ondernemen Student Company of the year, sta ik de komende maanden weer voor groepen ondernemers in de Masterclass Ondernemen en mag ik op de school van mijn dochter Sydney als vrijwilliger het programma Bizworld van Jong Ondernemen meedraaien. Noem het missionariswerk, ik krijg er energie van. Die positieve impact op je omgeving begint toch echt bij jezelf 🙂

 

 

Soms moet je wat afstand nemen om terug te gaan naar de basis. Ik ging naar Australië

Tijd voor wat afstand. In april 2014 zag ik op Facebook een bericht van een vriendin in Australië, waarin ze aangaf vier weken naar Denemarken te gaan rond kerst. Wie wil er op ons huis passen? Binnen een minuut staat mijn reactie eronder: “Dat doen wij wel!” Soms moet je je gevoel volgen, dit was zo’n moment. Achteraf bleek mijn vrouw hetzelfde bericht gezien te hebben, met de gedachte: eens kijken of Willem dit ook gezien heeft. Ja dus 🙂

Willem Overbosch Australia
Afstand nemen is goed om zaken weer even helder en in perspectief te zien. Die mentale afstand kun je realiseren door details even te laten liggen en te kijken naar het grote plaatje. Dat is niet altijd even makkelijk. Ik ben de hele dag bezig met de zaken die op mijn pad komen. Die ik probeer te plooien naar de doelen die ik mijzelf heb gesteld. Je kent ze wel: omzet, winst, tevreden werknemers, marktpositie, klanten. Maar dragen al die kleine acties eigenlijk wel bij aan het grote geheel? Dat echte doel, mijn droom?

 

En toen begon het mentale spelletje. Ik had ja gezegd tegen een droom, een diepgewortelde wens om met mijn gezin naar Australië te gaan, het land dat waar ik op mijn zesentwintigste mijn hart aan heb verloren. Om mijn vier kinderen te laten zien hoe mooi en uitgestrekt dat land is. Maar ook voor mijzelf, om weer even wat afstand te nemen van mijn bedrijf en te kijken naar de lange termijn. Even weer back to basics. Weten waarom ik doe wat ik doe. Ben ik met de juiste dingen bezig en voeg ik wel genoeg waarde toe?

Ik schrijf die vragen meestal wel op. Doe jij dat ook?

28 november was het zover, Down Under! We stapten in het vliegtuig, om er op zondag 1 december in Sydney weer uit te stappen; 17.000 km verder. Fysieke afstand geeft ook afstand, want zodra we landden was Nederland echt ver weg en heb ik bijna zes weken afstand kunnen nemen. Afstand die mij heeft doen beseffen dat je je niet te veel in de details moet verliezen. Natuurlijk moesten wij de details op orde hebben en met de leerplichtambtenaar in gesprek om de kinderen van school te krijgen. Natuurlijk moesten wij de randvoorwaarden scheppen om weg te kunnen, maar daar gaat het eigenlijk niet om. Werk aan de zaak en niet ‘in’ de zaak. Klanten, innovatie en vernieuwing komen van buiten en niet binnen. Eigenlijk is het heel simpel, afstand nemen is slechts two mouseclicks away. Eén om je ticket te boeken en en één om je computer af te sluiten.

 

Coolum beach

Ik ga nu weer meer naar buiten in gesprek met mijn omgeving, op zoek naar nieuwe ideeën en inspiratie. Op zoek naar de zaken waar het echt op om gaat, back to basics.

Dit verhaal staat natuurlijk ook op Dutch Network Group

Ik vertrek met mijn gezin voor 6 weken naar Australië

Ik ben letterlijk even uit de lucht. Na lang voorbereiden gaan we eindelijk weg. Met z’n zessen voor bijna zes weken naar Australië. We vliegen op Sydney waar we op 1 december om 07:00 landen en pas weer op 8 januari 2015 vertrekken, maar dan vanuit Brisbane. De verhalen volgen daarna 🙂

icon-car.pngKML-LogoFullscreen-LogoQR-code-logoGeoJSON-LogoGeoRSS-LogoWikitude-Logo
Down Under

loading map - please wait...

Down Under -33.867487, 151.206990

“Er is altijd werk” en andere blogs voor AvroTros Baanbrekers

Werkgevers en werknemers weten elkaar niet altijd goed te vinden. Dat is bekend. Er gaat veel media aandacht uit naar grote bedrijven en ik vind dat het kleinbedrijf vaak wordt vergeten. Het programma Baanbrekers van AvroTros gaat daar verandering in brengen met een eerste reeks van 8 afleveringen, waarin langdurig werkzoekenden in contact worden gebracht met werkgevers. En dan dus niet meteen de grote bedrijven, maar juist meer de MKB bedrijven. Read more

De kracht van het delen: Keynote bij “MKB Winstpunt – Worldcafe” van de Businessclub de Gelderse kring

Willem Overbosch Businessclub Gelderse Kring 2014

 

Voor mij dit keer een nieuw concept; het ‘Worldcafe’ van MKB Winstpunt. Een leuke setting bij Businessclub de Gelderse kring, waarbij 90 ondernemers verdeeld werden over 11 thema’s.

De ondernemers konden zelf kiezen welk thema zij die avond op hun bordje wilde hebben liggen. Er kon bijvoorbeeld gekozen worden voor:

  • Hoe verkoop je een innovatief idee of product?
  • Hoe werk ik samen met andere ondernemers?
  • Welke verdienmodellen bestaan er en wat zijn de ervaringen?
  • Wat is de impact van de social media op onze propositie en ons imago?
  • Hoe gaat het met de arbeidsmarkt van de toekomst?
  • Hoe kan ik beter gebruik maken van werknemers uit andere Europese lidstaten?

Elke tafel had een tafelvoorzitter en een ondernemer met een case. Tijdens een levendig gesprek aan tafel werden ideeën en ervaringen uitgewisseld. Ik mocht de kickoff doen met de MKB Trends 2014 en een voorproefje op de MKB Trends van 2015.

De setting is echt heel goed bevallen. De ondernemers aan de tafel konden meteen aan de slag met de praktijk, elkaar uitdagen en vooral ook even “out of the box denken”.  Aanrader dus!

 

 

Opnames voor het RTLZ TV programma “Ondernemerszaken”

Opname RTLZ Ondernemerszaken          Opname RTLZ Ondernemerszaken

 

Het Arbeidsrecht

Vandaag in gesprek met Pauline de Wilde voor RTLZ Ondernemerszaken bij The Lighthouse op Ijburg in Amsterdam.  Het programma wordt uitgezonden op RTLZ vanaf 5 oktober. Check de website voor uitzending gemist. We hadden het over de belangrijkste wetswijzigingen in het Arbeidsrecht die eraan komen per 1 januari 2015 en 1 juli 2016. Toch wel heel ingrijpend hoor:

  • Geen proeftijd meer bij contracten tot zes maanden
  • Niet meer dan 2 jaar bepaalde tijd
  • concurrentiebeding opnemen mag niet meer bij tijdelijke contracten
  • bedenktijd bij vaststellingsovereenkomsten voor werknemer 14 dagen na ondertekening

Meer weten over de wijzigingen? Check dit artikel op MKB Servicedesk 🙂

Go-juice voor ondernemers

Om succesvol te zijn als ondernemer, moet je de vrije ruimte blijven opzoeken. Nieuwe ideeën, plannen, kansen komen tenslotte altijd van buiten. Probeer jezelf maar eens te kietelen, dan gebeurt er niets. Vraag datzelfde aan een wildvreemde…..voelt toch anders hè? Maar waar haal jij zelf de energie vandaan om elke dag ervoor te gaan? In Australië noemen ze dat Gojuice, Welke Go-juice gebruik jij?
Waar die energie vandaan komt, is voor iedereen anders. Hardlopen, zeilen, wandelen, muziek luisteren. Als het je maar tot de kern brengt. Zo dicht mogelijk bij jezelf, naar die oerdrift en de bron van energie die je nodig hebt om met veel energie te doen wat je elke dag doet.
Alweer 14 jaar geleden zette ik voor het eerst voet op Australische bodem, net nadat ik ontslag had genomen bij ExxonMobil. Na die eerste keer, ben ik nog twee keer terug geweest. Australië heeft iets in mij losgemaakt. Een oergevoel, iets primairs dat ik onlosmakelijk verbind met het ondernemerschap. Die ruige natuur, de uitgestrektheid van de outback, de geluidloze nachten, de prachtige stranden. En niet te vergeten: werken als jackeroo (cowboy) en houthakker, voor het echte oergevoel.
Ik kwam terug in Nederland als een ander mens en wist dat ik iets anders wilde gaan doen. Langzaam ben ik het ondernemerschap ingerold. Niet voordat ik nog ‘even’ langs Australië ben gegaan in 2003, om dat gevoel weer tot leven te brengen. Na terugkomst had ik de energie om me volledig op het ondernemerschap te storten.

Keuzes maken

Eind 2007 zat ik vast, ik moest keuzes maken en focus krijgen. MKB Servicedesk begon een bedrijf te worden. Ik liep tegen mijn eigen limieten aan en wilde sneller dan ik alleen kon. Weg voor het oergevoel dat ik nodig had, kon ik eigenlijk niet. Maar ik moest. Dit keer met mijn (toen nog 2) jonge kinderen. Het gaf me de overtuiging dat ik een compagnon moest zoeken, iets wat me in 2012 lukte. Nu zijn we dik twee jaar vol aan de bak, hebben De Zaak overgenomen en 35 mensen aan het werk voor Dutch Network Group.
Op dit moment is het tijd voor de volgende stap. DNG uitbouwen tot internationale uitgever op het gebied van ondernemerschap. Elke volgende stap, doet een beroep op mijn vermogen om mezelf opnieuw uit te vinden. Een andere rol aannemen: de eerste jaren als pionier, daarna als manager en nu steeds meer in de rol van leider.

Verleiding

Het laatste jaar is een rollercoaster geweest, met weinig tijd om de ruimte te pakken, al leek die soms zo dichtbij. Verder dan een wandeling door het bos, een bezoek aan de stad en een gesprek in een winkel kwam het niet. Dat is niet genoeg om echt creatief te worden en te vernieuwen. Afstand te nemen en de bakens te verzetten. Ik kan de verleiding niet weerstaan en zoek de ruimte toch weer op. De tickets zijn geboekt. We gaan in december 2014 met z’n zessen naar Australië. Is dit het juiste moment om dit te doen? Mijn gevoel zegt van wel, daar zit voor mij de ruimte. Down Under kan ik de Go-juice vinden die mij dat oergevoel, de energie om te ondernemen, om mijzelf opnieuw uit te vinden en de volgende stap te zetten, op zoek naar een nog beter begrip van het ondernemerschap.
Deze column is ook geplaatst op www.mkbservicedesk.nl

We gaan met de MKBuzz naar Polen

MKBuzz

Vorig jaar had ik een idee. Ik sprak met Anneke Adema van de Nederlandse  Ambassade in Polen tijdens een internationaal event in Den Haag. Het leek mij leuk om met onze MKBuzz naar Polen te reizen. Anneke was meteen enthousiast en ging ook met het idee aan de slag. Afgelopen maart kreeg ik een telefoontje of het aanbod nog steeds stond. Natuurlijk staat dat nog! Minister Ploumen gaat op missie van 23 juni – 26 juni 2014, maar voordat alles goed en wel rond was bleek dat ook het Koning Willem Alexander en Koningin Maxima gaan! Dat maakt het natuurlijk helemaal top! Ik zie de foto al voor mij bij de oranje MKBuzz! Geweldig!

Dan komt natuurlijk de realiteit. Wat gaan we daar dan doen? Hoe gaan we dat allemaal organiseren en welke doelen willen we ermee behalen? Kijk zo’n plan is makkelijk gemaakt, maar dan gaat het er uiteindelijk toch om dat we er een mooi Dutch Network Group (DNG) avontuur van gaan maken.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er allemaal komt kijken bij een Economische missie met het koningspaar. Gaat het nog wel om de ondernemers dan? Wat haal je er voor contacten uit. Voor DNG is het de eerste stap naar het buitenland, voor mij zakelijk gezien ook. Het voelt ook wel heel anders als een vakantie of een jaar backpacken. Dat is natuurlijk ook zo, maar toch. Ik wil wel graag voor mijzelf die vergelijking een beetje hoog houden. Dus in eerste instantie dacht ik lekker met mijn eigen bus te gaan, maar dat is ook weer zowat. Je neemt toch deel aan de missie. Moet je niet in een bus gaan zitten 🙂

Gelukkig is er dan het portaal voor de deelnemers, daar blijkt een volledig reisprogramma klaar te liggen inclusief alle overnachtingen. Handig en lekker snel te regelen. Zakelijk reizen moet toch wel een beetje efficient zijn. Het gaat nu ook niet om de reis, maar om het doel; kansen ontdekken voor DNG in Polen. Dan wil je niet meer bezig zijn met dit soort zaken. Donderdag aanstaande is de deelnemersdag in Den Haag. I’ll keep you posted!

Verhalen van een gepassioneerde ondernemer

Boek Willem als spreker!